The present thesis aims at the investigation of the degree of satisfaction of medical and nursing personnel in the G.Η.A. “Alexandra” and the finding of the suitable ways of motivation that will lead to the increase of productivity and the efficiency of the employees and, finally, to the improvement of quality of the provided health services. Firstly, the classical theories for the motivation of employees are mentioned, such as the theories of Maslow, Herzberg and McClelland, as well as the incentives and the programs that are used in order for the personnel to be individually or massively motivated. Afterwards, it is given emphasis to the importance of medical and nursing personnel of hospitals, as well as to the work conditions in the public hospitals. In addition, various ways of motivation of public employees are related, especially to health professionals. Furthermore, a comparison of the motivational methods between public and private hospitals is made in this thesis. Moreover, various definitions concerning the significance of job satisfaction are referred, as well as further analysis according to medical and nursing personnel is made. Another significant point is the way that the job satisfaction is measured and the factors that contribute to its increase. Particular interest show the suggestions for the improvement of the quality of provided health services, by putting control systems and evaluating the medical and nursing personnel in hospitals. Τhe motivation of employees is an important factor, that increases their productivity and their efficiency. Last but not least, the research which was carried out in the General Hospital of Athens “Alexandra” during May - June 2012 is presented. More specifically, the methodology used to carry out the research, is introduced. To be more precise, a structured questionnaire was distributed to medical and nursing personnel, which was modified according to the needs of this specific hospital. After the above procedure, a processing of the results of the questionnaire was carried out via percentage analysis and diagrammatic depiction. Then, these results were compared with the results of other similar researches. In the end of the research, there were presented various methods for the improvement of personnel’s satisfaction and the increase of its productivity. The results of the present research are addressed to the Professor of the Obstetrical and Gynecological Clinic as well as to the Nursing Department of the hospital, that are charged with the supervision and development of personnel and with the normal operation of the hospital. Finally, the exported results are given with the prospect that will contribute to the effort of further coverage of health professionals’ needs. As a result, the provided services of the hospital will be further improved in the future.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο τη διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησης του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στο Γ.Ν.Α «Αλεξάνδρα» και την εύρεση μέσων παρακίνησης για την αύξηση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των εργαζομένων και κατ’ επέκταση τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Αρχικά, γίνεται αναφορά στις κλασικές θεωρίες παρακίνησης των εργαζομένων όπως, του Maslow, του Herzberg, του McClelland καθώς επίσης, στα κίνητρα και στα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για να παρακινηθούν οι εργαζόμενοι είτε ατομικά, είτε ομαδικά. Στη συνέχεια δίνεται έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό των νοσοκομείων, συγκεκριμένα στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, και στις συνθήκες εργασίας στα δημόσια νοσοκομεία. Διατυπώνονται διάφοροι τρόποι παρακίνησης των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα και κυρίως των επαγγελματιών υγείας. Επίσης, γίνεται σύγκριση των μεθόδων παρακίνησης μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών νοσοκομείων. Επιπλέον, παρατίθενται ορισμοί που αφορούν την έννοια της επαγγελματικής ικανοποίησης και γίνεται περαιτέρω ανάλυση όσον αφορά το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Ακόμα, γίνεται αναφορά στον τρόπο μέτρησης της επαγγελματικής ικανοποίησης και στους παράγοντες που συντελούν στην αύξησή της. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, εφαρμόζοντας συστήματα ελέγχου και αξιολογώντας το προσωπικό υγείας στα νοσοκομεία. Σημαντικός δε παράγοντας αποτελεί η παρακίνηση των εργαζομένων, που αυξάνει τόσο την παραγωγικότητα όσο και την αποδοτικότητά τους. Τέλος, γίνεται παρουσίαση της έρευνας που διεξήχθη στο Γενικό Νοσοκομείο Αθήνας «Αλεξάνδρα» κατά το χρονικό διάστημα Μαΐου – Ιουνίου 2012. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά στη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για την διεκπεραίωση της έρευνας, η οποία βασίστηκε στη διανομή ενός δομημένου ερωτηματολογίου στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, και τροποποιήθηκε σύμφωνα με τις ανάγκες του συγκεκριμένου νοσοκομείου. Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε μέσω ποσοστιαίας ανάλυσης και διαγραμματικής απεικόνισης ενώ, έγινε προσπάθεια σύγκρισης αυτών με αποτελέσματα παρόμοιων ερευνών. Παρατίθενται, εν κατακλείδι, προτάσεις για την βελτίωση της ικανοποίησης του προσωπικού και την αύξηση της παραγωγικότητάς του. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας απευθύνονται στον Καθηγητή της Μαιευτικής και Γυναικολογικής Κλινικής καθώς και στη Νοσηλευτική Υπηρεσία, που είναι επιφορτισμένοι τόσο με την επίβλεψη και ανάπτυξη του προσωπικού όσο και με την εύρυθμη λειτουργία του εν λόγω νοσοκομείου. Γίνεται δε, παραχώρηση των αποτελεσμάτων που εξήχθησαν, με την πεποίθηση να συντελέσουν στην προσπάθεια περαιτέρω κάλυψης των αναγκών των επαγγελματιών υγείας, που θα οδηγήσει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του νοσοκομείου.