Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και νηπιαγωγοί: Σχέση τυπική ή ουσιαστική;
(EL)
Supporting, guiding and coaching preschool teachers: towards a meaningful relation between preschool teachers and their school coordinators/advisors
(EN)
Βερικάκη, Αλεξάνδρα
Αργυροπούλου, Ελευθερία
Η μελέτη αυτή στοχεύει να αναδείξει τον ουσιαστικό ρόλο του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σε σχέση με τις ανάγκες και προσδοκίες των νηπιαγωγών. Οι νηπιαγωγοί φαίνεται να έχουν ανάγκη για υποστήριξη και καθοδήγηση και χρειάζονται προτάσεις για να γίνει αυτό πιο αποτελεσματικά. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος με τη χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων και αναλύσεων swot σε νηπιαγωγούς και Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι επαγγελματίες της προσχολικής αγωγής αναγνωρίζουν τη συμβολή του Συντονιστή στην καθοδήγηση και υποστήριξή των νηπιαγωγών, αλλά σημειώνουν ότι δεν λειτουργεί πάντα ως αρωγός του έργου τους, αφού έρχεται συχνά ο ίδιος αντιμέτωπος με διάφορα προβλήματα και χρειάζεται να φροντίσει περισσότερο για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της θέσης του και τη βελτιστοποίηση των πρακτικών του. Τα ευρήματά αυτής της μελέτης μπορούν να συνεισφέρουν στην αναδιαμόρφωση των πρακτικών που χρησιμοποιούν οι Συντονιστές ώστε να λειτουργούν αποδοτικά προς όφελος των μάχιμων νηπιαγωγών και των παιδιών του νηπιαγωγείου.
(EL)
This paper aims to highlight the essential role of the Educational Coordinator-School Advisor in relation to the needs and expectations of preschool/kindergarten teachers. State preschool/kindergarten teachers are faced with increasingly complex and demanding roles as they have to adapt to continuous changes and implement them in their teaching. Consequently, they need support, guidance and practical suggestions form their Coordinators/ School Advisors to be more effective practitioners. Semi-structured interviews with both Coordinators/Advisors and preschool teachers were used to investigate what teachers expect from their Coordinators/Advisors and what the latter do to facilitate and support them. The results indicated that preschool/kindergarten teachers recognize the Coordinator's contribution to their everyday practice; however, it was shown that Coordinators do not always perform their duties efficiently and according to their roles, as they-themselves- often face similar challenges in their own professional field; thus, Coordinators need to make better and more extended use of their potential and optimize their practices. The findings of this study can offer fresh ideas for the reformulation of the Coordinators/Advisors’ practices and a deeper understanding of their roles regarding the quality in early childhood education and the ultimate benefit of young children.
(EN)