Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: η περίπτωση του ΟΠΑΠ = Corporate Social Responsibility: the case of OPAP

This item is provided by the institution :
TEI of West Macedonia   

Repository :
@naktisis   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: η περίπτωση του ΟΠΑΠ = Corporate Social Responsibility: the case of OPAP

Αρσένιος, Ιωάννης
Βογιατζή, Νικολέττα

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη τα τελευταία χρόνια προσελκύει, ολοένα και περισσότερο, το ενδιαφέρον των σύγχρονων επιχειρήσεων ανά τον κόσμο, καθώς τα μέλη της κοινωνίας εν γένει έχουν ευαισθητοποιηθεί ως προς τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των πρώτων και τον αντίκτυπο που έχουν αυτές για τη κοινωνία, τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Οι άνθρωποι που επηρεάζονται από τις δραστηριότητες των επιχειρήσεων απαιτούν από αυτές να εφαρμόζουν καλές πρακτικές που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των μελλοντικών γενεών. Ο σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι διττός, αφενός η ανάλυση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης σε θεωρητικό επίπεδο μέσω κατάλληλης βιβλιογραφίας και σε πρακτικό από την ερευνητική προσέγγιση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του ομίλου ΟΠΑΠ μέσω πραγματικών δεδομένων, αφετέρου δε η αξιοποίηση και η σύνθεση των γνώσεων που αποκτήθηκαν τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο κατά τη διάρκεια των ετών φοίτησης στο Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας. Η παρούσα εργασία χωρίζεται σε δύο κύρια μέρη, το θεωρητικό και το πρακτικό. Στο πρώτο μέρος, το οποίο αποτελείται από ένα κεφάλαιο και συγκεκριμένα το πρώτο, καλύπτει το θεωρητικό κομμάτι της το οποίο αναφέρεται στο τι είναι Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και πώς αυτή έχει κατοχυρωθεί και νομικά μέσω της «Πράσινης Βίβλου» σε όλη την Ευρώπη. Επιπλέον, στο κεφάλαιο αυτό γίνεται αναφορά στη θεωρία των εμπλεκόμενων μερών (Stakeholders), όλων αυτών, δηλαδή, των μερών της κοινωνίας, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό της επιχείρησης που επηρεάζονται άμεσα από τις δραστηριότητές της. Εκτενής αναφορά γίνεται επίσης και στην εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης από πλευράς επιχειρήσεων καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα της κοινωνίας και του περιβάλλοντος, παρέχοντας ιδιαίτερη μέριμνα σε ευαίσθητα θέματα και ευπαθείς ομάδες. Φυσικά η εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης των επιχειρήσεων δεν περιορίζεται σε μία μόνο πρακτική εφαρμογής αλλά μπορεί να πάρει διάφορες μορφές. Δεδομένου ότι οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των εταιρειών έχουν αντίκτυπο σε όλη την κοινωνία, οι διαστάσεις που μπορεί να πάρει η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική. Με γνώμονα αυτή τη διάκριση γίνεται στην εργασία μια ιδιαίτερη μνεία στις τρεις αυτές διαστάσεις της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ενώ στη συνέχεια αναφέρονται τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν από την ορθή και υπεύθυνη εφαρμογή της. Ολοκληρώνοντας τη βιβλιογραφική ανασκόπηση της εργασίας και κατ’ επέκταση το θεωρητικό της μέρος δεν θα ήταν δυνατό να παραληφθεί μια αναφορά στους τρόπους που επιλέγουν οι επιχειρήσεις να δημοσιοποιούν και να ανακοινώνουν στο ευρύ κοινό τις δράσεις τους που έχουν να κάνουν με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, όπως και στην κριτική που ασκείται κατά καιρούς για το ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Το δεύτερο μέρος, καλύπτει την έρευνα που έγινε σχετικά με την περίπτωση της ΟΠΑΠ Α.Ε. ως προς την άσκηση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύεται ο σκοπός ο οποίος μας οδήγησε στη συγγραφή της εν λόγω εργασίας, η μεθοδολογία βάσει της οποίας διαρθρώθηκε όλη η έρευνα και μελέτη, καθώς και η συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε σε στέλεχος της ΟΠΑΠ Α.Ε.. Εφόσον η εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν αποτελεί μετρήσιμη μεταβλητή, η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε και αναπτύξαμε ήταν η ποιοτική έρευνα μέσα από την μελέτη, η υπέρ-ανάλυση των ανακοινώσιμων δεδομένων από την ΟΠΑΠ Α.Ε. αναφορικά με τις δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας και τέλος τη χρήση συνέντευξης σε ανώτατο στέλεχος της ΟΠΑΠ Α.Ε. με τη χρήση στρατηγικών ερωτήσεων τις οποίες θα μελετήσουμε και αναπτύξουμε παρακάτω. Στο τρίτο κεφάλαιο, έγινε μια αναφορά στην εταιρεία από την πρώτη μέρα της ίδρυσής της έως σήμερα, εμμένοντας σε σημαντικές στιγμές του ΟΠΑΠ μέσα σε αυτά τα 60 χρόνια παρουσίας του στο χώρο των τυχερών παιγνίων, στους στόχους που έχει θέσει και συνεχίζει να θέτει, σε θέματα διοίκησης και οργάνωσης του ομίλου γενικότερα, συμπεριλαμβανομένων και των θυγατρικών του. Στη συνέχεια παρατέθηκε αναλυτικά όλη η φιλοσοφία που διέπει τον ΟΠΑΠ σε θέματα εφαρμογής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και έγινε αναφορά στους τομείς στους οποίους αυτή εφαρμόζεται ενώ αναλυτική και εκτενής ήταν η αναφορά μεγάλων χορηγιών που έχει αναλάβει η εταιρεία όπως τα παιδιατρικά νοσοκομεία, οι αθλητικές ακαδημίες ΟΠΑΠ, το πρόγραμμα ΟΠΑΠ forward, τα ευχοστολίδια, το πρόγραμμα ΟΠΑΠ στη γειτονιά, η παραολυμπιακή επιτροπή και η ομάδα προσφοράς ΟΠΑΠ. Στη συνέχεια έγινα αναφορά στους τρόπους με τους οποίους ο ΟΠΑΠ δημοσιοποιεί τις δράσεις του που είναι σχετικές με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Παρατηρήθηκε ότι πραγματοποιεί ολοκληρωμένες επικοινωνιακές καμπάνιες για τη δημοσιοποίηση των δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αξιοποιώντας το σύνολο των διαθέσιμων Μέσων επικοινωνίας. Επιπλέον, φαίνεται να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στο εταιρικό site καθώς όλες οι ενέργειες αναρτώνται πρώτα εκεί και μετά διανέμονται στα υπόλοιπα κανάλια επικοινωνίας. Στο κεφάλαιο αυτό συμπεριλήφθηκαν τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης όπως είναι τα έντυπα μέσα, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο και τα πιο σύγχρονα μέσα όπως είναι το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τέλος, αναφορά έγινε και στην δημοσιοποίηση των δράσεων της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης όπως αυτή προωθείται μέσω του δικτύου καταστημάτων του ΟΠΑΠ σε όλη την ελληνική επικράτεια. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα στα οποία οδήγησε η παρούσα μελέτη τα οποία αφορούν του τομείς στου οποίους δραστηριοποιείται η ΟΠΑΠ Α.Ε. αναφορικά με τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται για την δημοσιοποίηση των δράσεων αυτών, ποσοστά πληθυσμού που συμμετείχαν εμπράκτως στις αντίστοιχες ενέργειες καθώς και την κριτική που ασκείται από το κοινό στις πρωτοβουλίες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Τέλος, παρουσιάζονται οι περιορισμοί που συναντήσαμε κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της έρευνας καθώς και στην προοπτική που έχει η συγκεκριμένη έρευνα για περεταίρω μελέτη.

Thesis
NonPeerReviewed

Κοινωνική ευθύνη της επιχείρησης
Τυχερά παιχνίδια


Greek

2020-05

http://anaktisis.uowm.gr/10346/


cc_by_nc_nd



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)