Οι διεθνείς εμπορευματικές δημοπρασίες πρώτων υλών και η ανάπτυξη των διεθνών κέντρων εμπορίου γουναρικών
Κωστοπούλου, Αλεξάνδρα
Η παραγωγή και το εμπόριο των προϊόντων γούνας αποτελεί μια παραδοσιακή αλλά και εξαιρετικά σημαντική οικονομική δραστηριότητα για την γεωγραφική περιοχή της δυτικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα στους Νομούς Καστοριάς και Κοζάνης. Στις γεωγραφικές περιοχές που προαναφέρθηκαν βρίσκεται συγκεντρωμένο σχεδόν το σύνολο των δραστηριοτήτων (παραγωγικών και εμπορικών) του ελληνικού κλάδου γούνας, ο οποίος παρά τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει στη δεκαετία του 1990 εξακολουθεί να κατέχει σημαντική θέση στην παγκόσμια γουνοποιία.
Μεγάλη έξαρση γνώρισε ο κλάδος στη διάρκεια της χρονικής περιόδου 1960 – 1987, με αποτέλεσμα να επηρεάσει έντονα την οικονομική, κοινωνική και δημογραφική εξέλιξη της προαναφερόμενης περιοχής. Το κατ’ εξοχήν κύριο χαρακτηριστικό του ήταν η μόνο επαγγελματική διάρθρωση της παραγωγής και της απασχόλησης, ως αποτέλεσμα του ανάλογου προτύπου οικονομικής ανάπτυξης που επικράτησε στην περιοχή. Την ίδια περίοδο αποκτά σημαντικό μέγεθος για την εθνική οικονομία της χώρας, το οποίο διατηρεί σε μεγάλο βαθμό μέχρι και σήμερα παρά τα σημαντικά και δυσεπίλυτα προβλήματα που αντιμετωπίζει.
Για να αναπτύξει κανείς το θέμα της πτυχιακής αυτής θα πρέπει να γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο από την αρχή. Σε αυτή την εργασία θα προσπαθήσω να αναφερθώ σε μερικά βασικά στάδια εξέλιξης, καθοριστικά, κοινωνικο-οικονομικά στοιχεία της Καστοριάς και μεγάλων διεθνών κέντρων εμπορίας γουναρικών καθώς και όλες τις επιδράσεις σε κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο, όπου κατά την γνώμη μου πρέπει να αποτελέσουν ξεχωριστό αντικείμενο μελέτης.
Οπωσδήποτε είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι η Καστοριά αποτέλεσε από τους σημαντικότερους ρόλους στην παραγωγή τόσο των αποκομμάτων όσο και των δερμάτων. Άλλωστε υπάρχει και η επίσημη καταγραφή των εμπορικών και οικονομικών στοιχείων με την ίδρυση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου από το 1953.
Η παραγωγή και το εμπόριο της γούνας σε αντίθεση με άλλες σύγχρονες μορφές βιομηχανίας είναι μοναδικοί παράγοντες στην υποστήριξη ενός αξιοσημείωτου πεδίου στο εύρος του οποίου συμπεριλαμβάνονται ο πολιτισμός, οι παραδοσιακές τέχνες και ο τρόπος ζωής. Παράλληλα διαδραματίζουν έναν βασικό ρόλο στην προστασία και την διαχείριση του περιβάλλοντος, συμβάλλοντας στην επιχειρηματική συνεργασία συνεισφέροντας στην απασχόληση και τα οικονομικά οφέλη πολλών χωρών.
Ο άνθρωπος ανέκαθεν χρησιμοποιούσε τα ζωικά προϊόντα και σήμερα οι περισσότεροι αναγνωρίζουν αυτό το δικαίωμα, αρκεί να φερόμαστε υπεύθυνα και με σεβασμό ως προς την διαφύλαξη της φυσικής παραγωγής και του φυσικού περιβάλλοντος από την καταστροφή. Η βιομηχανία γούνας επιθυμώντας να αντικρούσει όλες τις προσπάθειες των υποστηρικτών του κινήματος της ζωοφιλίας που αποδοκιμάζει όλους όσους έχουν την επιθυμία να φορέσουν γούνα, αναγνώρισε ότι οι τεχνικές εκτροφής και του ελεύθερου κυνηγιού πρέπει να βασίζονται σε επιστημονικές μεθόδους και επένδυσε σε αυτό τεράστια ποσά.
Αν και η υποχρεωτική ακριβή – η γούνα εξακολουθεί να αποτελεί ένα τέλειο παράδειγμα ενός προϊόντος μόδας μεγάλης διάρκειας, που παράγεται από μια πλήρως φυσική και ανανεώσιμη πηγή που δίνει σπάνια οφέλη στην φύλαξη του ευαίσθητου περιβάλλοντος και που ενσαρκώνει συνήθειες της ανθρώπινης παραγωγικής δραστηριότητας που σήμερα έχουν μόνο λίγες σύγχρονες μορφές παραγωγής. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 90 είδη ζώων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή διαφόρων ειδών και παρατηρείται ότι παρά την ανάπτυξη της παραγωγής των υποκατάστατων της γούνας, ο ρόλος της φυσικής δεν μειώνεται.
Η γούνα αποτελεί εμπορικό προϊόν εδώ και πολλούς αιώνες και η ανάγκη ικανοποίησης της όλο και περισσότερο αυξανόμενης ζήτησης είναι.
Η εργασία αυτή περιλαμβάνει τρία κεφάλαια, στα οποία έγινε μια προσπάθεια να καλυφθούν βασικά θέματα και να δοθεί μια σφαιρική εικόνα για την γούνα. Στις σελίδες που ακολουθούν, του πρώτου κεφαλαίου, γίνεται μια αναφορά στα είδη τα οποία συγκαταλέγονται στα γουνοφόρα δέρματα δηλαδή τις πρώτες ύλες, όπου και αποτελούν σημαντικό παράγοντα στην διαμόρφωση του τελικού κόστους. Γίνεται μια καταγραφή της σημερινής κατάστασης της διεθνούς καθώς και της ελληνικής αγοράς, του ανταγωνισμού των επιχειρήσεων που δημιουργείται, καθώς και μια ανασκόπηση της θέσης της Ελλάδας στο παγκόσμιο εμπόριο, τις εισαγωγικές και εξαγωγικές της δραστηριότητες που πραγματοποιεί.
Το δεύτερο κεφάλαιο περιλαμβάνει τις μεθόδους εμπορίας των γουναρικών μέσα από τις δημοπρασίες καθώς επίσης αναλύονται οι κανονισμοί και τεχνικές διενέργειας των διεθνών δημοπρασιών και τα δίκτυα συνεργασίας των επιχειρήσεων.
Στο τρίτο κεφάλαιο αναφέρονται τα σημαντικότερα διεθνή κέντρα χονδρικής και λιανικής πώλησης στην Ελλάδα αλλά και στις αγορές της Δ. Ευρώπης, της Β. Αμερικής, της Ρωσίας και της Κίνας. Και τέλος γίνεται παρουσίαση παραδοσιακών και σύγχρονων μεθόδων εισόδου ετοίμων γουναρικών στην διεθνή αγορά.