Η επικοινωνιακή στρατηγική των ελληνικών επιχειρήσεων ο ρόλος της διαφήμισης ως μοχλός προώθησης της εξαγωγικής δραστηριότητας της επιχείρησης
Παπαδάκης, Κωνσταντίνος
Γκίκας, Νικόλαος
Οι σύγχρονες εξελίξεις στο διεθνές εμπόριο τείνουν στη δημιουργία μιας ομοιογενούς παγκόσμιας αγοράς η οποία λειτουργεί με τυποποιημένους κανόνες που επιβάλλονται συνήθως από τους ισχυρότερους παίκτες, δηλαδή τις μεγάλες και οικονομικά ανθηρές οικονομίες και εταιρείες της Δύσης.
Υπάρχει ένας αριθμός από παράγοντες που συμβάλει στην παγκοσμιοποίηση αυτή του διεθνούς εμπορίου. Για παράδειγμα, η επικράτηση του φιλελευθερισμού στις διεθνείς συναλλαγές είχε ως αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση των δασμών, την απομάκρυνση των ποσοτικών περιορισμών στις εισαγωγές, τη σταδιακή κατάργηση των εξαγωγικών επιδοτήσεων, την απαγόρευση της εφαρμογής τακτικής ντάμπινγκ σε βάρος των παραγωγών άλλων χωρών. Όλα αυτά έγιναν υπό την αιγίδα της Γενικής Συμφωνίας Δασμών και Εμπορίου (GATT) και του Οργανισμού Παγκόσμιου Εμπορίου.
Ένας άλλος παράγοντας που επιταχύνει την παγκοσμιοποίηση του διεθνούς εμπορίου είναι η εντυπωσιακή
εξέλιξη των επικοινωνιών και των μέσων μεταφοράς.
Οι εξελίξεις αυτές, και, το κυριότερο, η επίτευξη της ενιαίας και ελεύθερης Ευρωπαϊκής αγοράς έχουν πείσει τον μέσο επιχειρηματία ότι επιβάλλεται να είναι πιο εξωστρεφής τόσο στις αγορές του όσο και στις πωλήσεις του. Στις ενέργειες του και τις αποφάσεις του διευκολύνεται από τη συνεχή ομογενοποίηση των αγορών. Παράλληλα, η υποδομή για φορτοεκφορτώσεις, αποθήκευση, μεταφορές, διανομές είναι περίπου η ίδια διεθνώς, καθώς όλοι φροντίζουν να μιμηθούν τις δυτικές χώρες. Η καταναλωτική κουλτούρα έχει υιοθετήσει το δυτικό πρότυπο, ο τρόπος λειτουργίας και εμφάνισης των καταστημάτων λιανικής πώλησης είναι σχεδόν ο ίδιος σε όλο τον κόσμο, τα δε διαφημιστικά μηνύματα προβάλλουν παντού τα καταναλωτικά πρότυπα της