Η ευρωπαϊκή αγορά ελαιολάδου και το εξαγωγικό μάρκετινγκ των ελληνικών προϊόντων στη διεθνή αγορά
Αξιώτου, Χαρίκλεια
Θέμα της εργασίας είναι η αγορά του ελαιολάδου στις Ευρωπαϊκές χώρες. Οι ελιές και το ελαιόλαδο είναι σημαντικές επιχειρήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα για τα κράτη μέλη της Μεσογειακής Ακτογραμμής. Μόνο η Ισπανία παράγει το μεγαλύτερο ποσοστό του ελαιόλαδου στον κόσμο και ο κλάδος συμβάλλει σημαντικά στις οικονομίες της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Πορτογαλίας. Ωστόσο τα οικονομικά οφέλη της παραγωγής ελαιόλαδου και της παραγωγής επιτραπέζιων ελιών, έχουν και κάποιο κόστος. Η καλλιέργεια ελιάς έχει γίνει πιο εντατική τις τελευταίες δεκαετίες και χρησιμοποιεί ολοένα και περισσότερη γεωργική γη. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον της κοινωνίας για υγιεινούς τρόπους ζωής και θρεπτικές τροφές έχει συμβάλει στην εξέλιξη του εμπορίου ελαιόλαδου στην Ευρώπη. Το ελαιόλαδο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας καθώς καλύπτει σχεδόν το ένα δέκατο της συνολικής αγροτικής παραγωγής. Επιπλέον, η παραγωγή ελαιολάδου αποτελεί ένα κλάδο με σημαντική δυναμική διεθνώς τα τελευταία χρόνια, η οποία οφείλεται κυρίως στη διάχυση της πληροφόρησης για την διατροφική αξία του ελαιολάδου. Ωστόσο σε αντίθεση με την Ισπανία και την Ιταλία, οι Έλληνες παραγωγοί δεν έχουν εκμεταλλευτεί επαρκώς αυτή τη διεθνής δυναμική. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι το Ελληνικό ελαιόλαδο, αν και ανώτερο σε ποιοτικά χαρακτηριστικά δεν έχει την προβολή την οποία χρειάζεται για να είναι ανταγωνιστικό σε διεθνές επίπεδο. Η τυποποίηση και το μάρκετινγκ είναι δύο δραστηριότητες στις οποίες πρέπει να επικεντρωθούν οι παράγοντες που σχετίζονται με την αγορά του ελαιολάδου έτσι ώστε το μέλλον του τομέα να χτιστεί σε πιο σωστές, για την εποχή, βάσεις.