Οι καλλιτέχνες, ήδη πριν την είσοδό τους στη Σχολή Καλών Τεχνών, παράγουν ένα μεγάλο αριθμό έργων, κυ-
ρίως κατά τα φοιτητικά τους χρόνια. Συνήθως όμως δεν τηρείται ένα οργανωμένο ψηφιακό αρχείο ούτε από
τους ίδιους, ούτε από τη Σχολή τους. Και ενώ βρισκόμαστε πια για τα καλά μέσα σε μια πραγματικότητα που
καθορίζεται από την επανάσταση των νέων τεχνολογιών οι οποίες φέρνουν στην επιφάνεια νέες μορφές πολιτι-
σμού, οικονομίας και αξίας με νέους τρόπους οικειοποίησης και εκμετάλλευσης της καλλιτεχνικής παραγωγής, οι
Σχολές Καλών Τεχνών πολύ διστακτικά ενσωματώνουν στο πρόγραμμα σπουδών την εκπαίδευση στη διαχείριση
των πολιτιστικών δεδομένων που παράγουν οι φοιτητές τους. Στην παρουσίασή μας, μια ομάδα ειδικών της πο-
λιτιστικής πληροφορικής, θα εξηγήσουμε τη σημασία που έχει η οργάνωση και η τεκμηρίωση της καλλιτεχνικής
παραγωγής για τον ίδιο τον καλλιτέχνη, τη Σχολή του και τα δίκτυα στα οποία εμπλέκεται, ακόμα και για την
ευρύτερη κοινωνία. Θα προτείνουμε σύγχρονα συστήματα διατήρησης και τεκμηρίωσης πολιτιστικού υλικού για
τη συγκέντρωση του συνόλου των έργων που παράγονται από τη Σχολή και τα μέλη της. Μέσα από παραδείγματα
και διεθνείς πρακτικές, θα δούμε πώς τα εργαλεία αυτά μπορεί να αποτελέσουν τόσο για τη Σχολή, όσο και για
κάθε καλλιτέχνη χωριστά, διαδικτυακά μέσα για την προβολή και τη διάδοσή τους, ακόμα και για την προώθηση
των έργων τους στην αγορά τέχνης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα συστήσουμε απλά σχήματα τεκμηρίωσης έργων
τέχνης. Θα συζητήσουμε για τις άδειες διανοητικής ιδιοκτησίας Creative Commons και για τη ανοικτότητα και
την αυξημένη ευρεσιμότητα που μια τέτοια επένδυση θα αποφέρει.
(EL)
Artists, even before their admission to the School of Fine Arts, produce a large amount of work, which peaks
through their student years. However, they do not usually maintain an organized digital archive of their work
and neither does their Faculty. While we are within a new reality determined by the new technologies’ revolution,
which enables new cultural, economic and value models to emerge, alongside novel ways of ownership and
exploitation of the cultural production, Fine Arts Schools (in Greece) very tentatively start to incorporate training
in self-produced cultural data management in their curriculum. Our team of cultural information management
specialists will present the importance of organizing and documenting the artistic production for the artist
him/herself, the Faculty and the networks he/she is a part of, and even more widely, for society. We will propose
emerging platforms for preservation and documentation of cultural data and the collection of the body of work
produced by the School. Through best practice and case studies, we will look at ways that these tools can be
media for promoting and disseminating individual artistic production as well as the whole School’s and can act
as gateways to the art market. In this context, we will suggest using documentation schemata for art works and
discuss IPR and the use of Creative Commons licensing tools, which offer openness and increased visibility.
(EN)