Παρόλο που η πολυμορφία είναι ο κανόνας μέσα στις προσχολικές τάξεις και το ενδιαφέρον για την εφαρμογή διαφοροποιημένων παιδαγωγικών προσεγγίσεων συνεχώς ανανεώνεται, οι προσεγγίσεις αυτές ακόμα δεν έχουν βρει τη θέση τους στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης.Μετά από μια σύντομη επισκόπηση της θεωρητικής θεμελίωσης και του πλαισίου εφαρμογής της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής (ΔΠ) και λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών, η μελέτη αυτή εστιάζει στην επανεξέταση βασικών συνιστωσών της ΔΠ. Για να υποστηρίξει τη σημασία αυτής της εστίασης που αφορά τις έννοιες της διαφορετικότητας, της αξιολόγησης και των ενδιαφερόντων των παιδιών, βασίζεται σε κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις (δηλ. αποθέματα γνώσης) και ιδέες (δηλ. ΖΕΑ), που διασταυρώνονται με βασικές αρχές της ΔΠ.Το άρθρο καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η βάση τεκμηρίωσης για διαφοροποίηση στην προσχολική εκπαίδευση, χρειάζεται, αφού αμφισβητήσει το αυστηρό πλαίσιο εφαρμογής της ΔΠ, να ενσωματώσει μια ευρύτερη άποψη για την διαφορετικότητα των παιδιών, να αναγνωρίσει τον πλούτο των πολιτισμικά αναπτυγμένων γνώσεων και δεξιοτήτων που τα παιδιά φέρνουν στο σχολείο και να διαμορφώσει ένα δυναμικό, συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση, ενσωματώνοντας εργαλεία που επιτρέπουν στους μικρούς μαθητές να αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες μάθησης και να ανακαλύπτουν τα ενδιαφέροντά τους.
(EL)
Although diversity is a norm in early childhood classrooms and scholars' interest in differentiated pedagogy (DP) is constantly renewed, this approach has not yet found its place in early childhood classrooms. After looking at a short overview of the theoretical and methodological framework of DP and taking into account specific features of early childhood education, this study concentrates on key components of this pedagogical orientation. It draws upon sociocultural approaches (i.e. funds of knowledge) and central ideas (i.e. ZPD) that intersect with the basic principles of DP to argue for the importance of reconsidering the concepts of diversity, assessment and children’s interests. Re-examining the multidimensional nature of diversity, the article reconceptualizes it through the construct of funds of knowledge. Established on this perspective, the discussion that follows unfolds the challenges educators have to face in order to implement a kind of an assessment that seeks to understand and capitalize on young children’s lives, resources and interests.The article concludes that the evidence base for an early childhood differentiated pedagogy that respects children’s agency and cultural ways of knowing needs, by questioning the strict framework of DP, to incorporate a broader view of children’s diversity, acknowledge the wealth of culturally developed knowledge and skills children bring at school, and shape a dynamic and comprehensive framework for children’s assessment incorporating tools that allow young learners to narrate their personal learning stories and discover their interests.
(EN)