PhD Thesis: The impact of Differentiated Instruction in kindergarten children's achievement

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2020 (EN)

Διδακτορική διατριβή: Η επίδραση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στη μαθησιακή επίδοση των παιδιών νηπιαγωγείου (EL)
PhD Thesis: The impact of Differentiated Instruction in kindergarten children's achievement (EN)

Μαβίδου, Αναστασία

Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (ΔΔ) προσφέρει ένα πλαίσιο αξιοποίησης της διαφορετικότητας των παιδιών, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της μάθησης. Η παρούσα διατριβή εστίασε στη σχέση της ΔΔ με την επίδοση των νηπίων στο πλαίσιο της διαθεματικότητας. Εφαρμόστηκε ημι-πειραματική έρευνα με 80 παιδιά στην πειραματική ομάδα και 74 στην ομάδα ελέγχου. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με ατομικές συνεντεύξεις προ- και μετά-ελέγχου και αναλύθηκαν με στατιστικά τεστ και Ανάλυση Περιεχομένου. Για τη διασφάλιση της πιστότητας των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων, αναπτύχθηκε ένα πρόγραμμα Επαγγελματικής Ανάπτυξης των νηπιαγωγών της πειραματικής ομάδας. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η ΔΔ ήταν πιο αποτελεσματική στην επίτευξη υψηλότερης επίδοσης σε σύγκριση με τη διδασκαλία προς το μέσο επίπεδο, αλλά και ο αντισταθμιστικός της ρόλος μεταξύ διαφορετικών ομάδων παιδιών. Συνεπώς, τα επιμέρους στοιχεία της ΔΔ (π.χ. ελευθερία επιλογής, εργασία σε ομάδες, αυτενέργεια) προώθησαν την αυξημένη εμπλοκή των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης, οδηγώντας σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. (EL)
Differentiated Instruction (DI) provides an alternative framework that builds upon children’s diversity, towards maximizing their learning. This study investigates the relationship between DI and kindergarten children’s achievement, while DI is applied in the context of knowledge integration. The study followed a semi-structured research plan, with the participants of the experimental group being 80, while 74 children participated in the control group. The data collection included pre- and post-tests of individual interviews and was analyzed through statistical and content analysis. To assure the interventions fidelity, a program of Professional Development was applied, supporting teachers of the experimental group in the application of DI. The results confirm DI’s positive impact in children’s achievement, quantified greater than the “teaching to the middle” approach. Moreover, DI proves to counterbalance the initial achievement differences among different groups. Therefore, DI’s features (e.g. freedom of choice, group assignments, agency) facilitate the active engagement of children in their learning, thus leading to better academic results. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Διαθεματικότητα (EL)
Νηπιαγωγείο (EL)
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (EL)
Μαθησιακή Επίδοση (EL)
Integrated Curriculum (EN)
Differentiated Instruction (EN)
Kindergarten (EN)
Achievement (EN)


Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Greek

2020-12-22


ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)

2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 6 (2020); 301-318 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 6 (2020); 301-318 (EN)

Copyright (c) 2020 Anastasia Mavidou (EN)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)