Για τον σκοπό της παρούσας μελέτης, εξετάσαμε δύο πίνακες, ένα πρωτότυπο και ένα πλαστό, με τίτλο «Νεκρή φύση με σταφύλια". Και οι δυο πίνακες θεωρητικά είχαν φιλοτεχνηθεί από τον Έλληνα ζωγράφο Γ. Ιακωβίδη. Η παρούσα ερευνητική εργασία πραγματοποιήθηκε στο Ερευνητικό Κέντρο Νικίας, ένα καινοτόμο Κέντρο πουεξειδικεύεται στην πιστοποίηση, συντήρηση και αποκατάσταση έργων τέχνης. Η ανάλυση των χρωστικών ουσιών πραγματοποιήθηκε με την χρήση της φασματοσκοπίας Raman προκειμένου να επαληθευτεί η γνησιότητα των χρησιμοποιούμενων χρωστικών και ως εκ τούτου η αυθεντικότητα των δύο πινάκων. Τα φάσματα Raman που αποκτήθηκαν επιβεβαιώνουν τέσσερα διαφορετικά χρώματα για τις χρωστικές που χρησιμοποιήθηκαν για τη ζωγραφική των δυο πινάκων: κόκκινο, μπλε, λευκό και κίτρινο. Για τον πρώτο πίνακα, η κιννάβαρι χρησιμοποιήθηκε για την κόκκινη χρωστική ουσία, το Ultramarine για τη μπλε χρωστική, οι Λευκές γαίες για την λευκή χρωστική και η κίτρινη ώχρα για την κίτρινη χρωστική ουσία. Στον δεύτερο πίνακα, τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν είναι συνθετικές χρωστικές. Εντοπίσαμε την παρουσία κόκκινου του καδμίου για το κόκκινο χρώμα, το μπλε του κοβαλτίου για τη μπλε χρωστική ουσία, το λευκό του ψευδαργύρου για το λευκό χρώμα και το κίτρινο του καδμίου για το κίτρινο χρώμα αντίστοιχα.
(EL)
For the purpose of the current study, we examined two paintings, an original and a fake one, entitled “Still life with grapes”, and claimed both to be created from the Greek Painter G. Iakovidis. The current Research Project has been carried out at the Centre Nikias, an innovative Research Centre specialised on certification, maintenance and restoration of art works. Raman spectroscopic analysis has been carried to verify the authenticity of the used pigments and also the originality of the two paintings. The Raman spectra acquired confirmed four different colours in both painting`s pigments: red, blue, white and yellow. For the first painting Cinnabar for the red pigment, Ultramarine for the blue pigment, White earths for the white pigment and Yellow ochre for the yellow pigment. In the second painting the colours used verified as synthetic pigments. We identified the presence of Cadmium red for the red colour, Cobalt blue for the blue pigment, Zinc white for the white and Cadmium yellow for the yellow one.
(EN)