The small Port of Linaria-Skyros is considered a key port due to its geographic location. In this paper, the Linaria tourist port’s originality, competitiveness and sustainability variables will be analyzed. These variables are the ones that, place this specific port on the level of a model for replication for other Greek tourist ports.
Skyros port stands out because of the continuous investment of port administration on innovation. Sustainable management is being enforced and the harmonious co-existence between the port and its local community is being supported, through the application of procedures that exert public responsibility. In a short time, a Greek small public port, with few resources has succeeded to attract tremendous publicity and has been recorded as the fuller and friendliest public port of Greece, with the arrivals reaching an increase of 479%. Finally, in order for Greece, to be able to develop maritime tourism, micro-politics should be eliminated. Furthermore, all Greek ports, should strive to become models of operation, characterized by transparency, impartiality and legally open minded. The last decade, Skyros has been enjoying, all the above, mentioned characteristics.
Ο μικρός τουριστικός λιμένας της Λιναριάς-Σκύρου θεωρείται ένας κομβικός λιμένας, ως προς την γεωγραφική του θέση. Στην παρούσα μελέτη θα αναλυθεί ως προς την πρωτοτυπία του, την ανταγωνιστικότητά του και τον αειφορικό του χαρακτήρα, που τον καθιστούν ως μοντέλο αναπαραγωγής κι άλλων ελληνικών τουριστικών λιμένων.
Αυτό που ξεχωρίζει στο λιμάνι της Λιναριάς είναι η επένδυση της διοίκησης στην καινοτομία. Ακολουθώντας έναν αειφορικό τρόπο διαχείρισης και υποστηρίζοντας την αρμονική συνύπαρξη του λιμένα με την τοπική κοινωνία, μέσω μοντέλων δημόσιας συνέπειας, ένα μικρό ελληνικό δημόσιο λιμάνι, με λίγους πόρους και σε μικρό χρονικό διάστημα, πετυχαίνει να προσελκύσει έντονη δημοσιότητα και να καταχωρηθεί ως το πληρέστερο και φιλικότερο λιμάνι, με τις αφίξεις να προσεγγίζουν στο 479%. Τέλος, για να καταφέρει η Ελλάδα να επενδύσει στον θαλάσσιο τουρισμό, θα πρέπει να ξεφύγει από μικροπολιτικές προσεγγίσεις. Επίσης, οι λιμένες στο σύνολό τους, θα πρέπει να αποτελέσουν πρότυπα, που θα χαρακτηρίζονται από διαφάνεια, αμεροληψία και ευρύτητα σκέψης του νομοθετικού έργου, γεγονός που συμβαίνει στη Σκύρο την τελευταία δεκαετία.