Από τα διαδικτυακά κινήματα πολιτών στο όραμα του Mark Zuckerberg για την οικοδόμηση της παγκόσμιας κοινότητας: Εντροπία και οργάνωση στο διαδίκτυο
(EL)
From social media and grassroots movements to Mark Zuckerberg’s vision for building global community: Entropy and organization on the Internet
(EN)
Gkini, Christina
Karras, Dimitris
Barmpati, Stella
Brailas, Alexios
Vagias, Georgios
Koletsi, Maria
Με αφετηρία τα διαδικτυακά κινήματα πολιτών και την Αραβική Άνοιξη θα προσεγγίσουμε την ουτοπική θεώρηση των social media της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα. Στη συνέχεια, θα εξετάσουμε τη δυστοπική οπτική του «στρατού των ηλιθίων» κατά τον Ουμπέρτο Έκο, και θα διερευνήσουμε τα σύγχρονα προβληματικά φαινόμενα του «τραμπισμού», του Brexit και της παγκόσμιας ανόδου των εξτρεμιστικών φωνών στα social media που παρατηρείται εντονότερα στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα. Πώς αυτά τα φαινόμενα μπορεί να συνδέονται μεταξύ τους και με την σύγχρονη τεχνο-κοινωνική δυναμική του διαδικτύου; Μήπως η εκλογική επιτυχία του Donald Trump οφείλεται εν μέρει στα social media και σε ένα συνακόλουθο «στρατό ηλιθίων» που σε μία άλλη εποχή δεν θα είχε τρόπο να συγκροτηθεί; Τέλος, με αφορμή το πρόσφατο μανιφέστο του Mark Zuckerberg Building Global Community, θα διερευνήσουμε αν και με ποιο τρόπο οι νοηματοδοτημένες ανθρώπινες δυνητικές κοινότητες μπορούν να αποτελέσουν τροχοπέδη στην εντροπία των διαδικτυακών κοινωνικών μέσων και μία ελπιδοφόρα προοπτική για το μέλλον του διαδικτύου συνολικά.
(EL)
Starting from the grassroots movements and the Arabic spring we examine the utopic views of social media as they emerged at the dawn of the 21st century. Inspired by Umberto Eco’s dystopic notion of an army of idiots we analyze the techno-social dynamics of trumpism, Brexit and the global raise of extremist voices on social media over the past decade. How these phenomena relate to the techno-social complexity of the modern world? Is Trump’s successful presidential campaign related to social media dynamics, and to an army of idiots that emerged due to this dynamics? How specific social media affordances, like spreadability, searchability, anonymity, pseudonymity and echo chambers contribute to the emergence of a brand new, complex and unpredictable, social landscape? To address these questions, we take into consideration the last Mark Zuckerberg’s manifest Building Global Community (published on February, 2017) and we argue on how Logos-driven, virtual communities can play a critical role in an era of liquid reality, destabilization and unpredictability.
(EN)