The new type of relationships between central and local government authorities

This item is provided by the institution :
Hellenic Political Science Association   

Repository :
Greek Political Science Review  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Οι νέες σχέσεις κεντρικού και τοπικού δημόσιου τομέα με αφορμή τον περιορισμό των κρατικών επιχορηγήσεων και την αύξηση των τοπικών φορολογικών εσόδων (EL)
The new type of relationships between central and local government authorities (EN)

Γκέκας, Ράλλης

Αντικείμενο αυτού του άρθρου είναι να μελετήσει τη νέα ποιότητα στις σχέσεις κεντρικού και τοπικού δημόσιου φορέα. Στην Ελλάδα οι σχέσεις αυτές περνούν κρίση με αφορμή την αύξηση των τοπικών φορολογικών εσόδων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με βάση τα δεδομένα ενός δείγματος πολιτικών που εφαρμόστηκαν στις χώρες Αυστρία, Γαλλία, Δανία, Ολλανδία και Φινλανδία για τη χρονική περίοδο 1979-1992. Διαπιστώνεται ότι η συμπεριφορά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που ανέμεναν οι κεντρικές κυβερνήσεις. Όταν η διαφωνία μεταξύ τοπικής-κεντρικής κυβέρνησης είναι μεγάλη, οι αποκλίσεις από τους αρχικούς στόχους της κεντρικής κυβέρνησης είναι μεγαλύτερες. Αυτό είναι ένα στοιχείο που θα πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη, ακόμα και στην Ελλάδα που η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν έχει την ανάλογη αυτονομία ή φορολογική ελευθερία. (EL)
The aim of this paper is to study the new type of relationships formed between central government and local authorities. During the 1980’s many European governments, in the context of stabilisation policies, aspired to reduce the political-economic size of the local authorities. We use a sample composed of the government policies of Austria, Denmark, the Netherlands, France and Finland, in 1979-1992. The study is conducted in the framework of political and partisan cycle theories. We find evidence that the behaviour of local authorities differs from central governments. First, local authorities’ spending has not been reduced to the level desired by the central government. On the contrary, the local fiscal resources have been increased, which in turn has caused inflation increases. The result is a disagreement between the central government and local authorities and a deviation from the objectives of stabilisation policy. We show that when local authorities and the central government disagree about a number of policies, then deviations from the purposes of stabilisation policies can also arise. We believe that Local Authorities have the political and economic strength, flexibility and willingness to participate in economic and political planning. This is a very important element for Greece. Greek local authorities do not have the autonomy or the fiscal freedom which their counterparts in other European countries have. However, when the aim to participate in the EMU will be achieved, then a more effective relationship between the Greek central government and local authorities will be forged. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης

Greek

2017-11-28

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/hpsa/article/view/15173

Ελληνική Εταιρεία Πολιτικής Επιστήμης / Hellenic Political Science Association (EL)


1105-8366
2585-3031
Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης; Τόμ. 15 (2000); 68-98 (EL)
Greek Political Science Review; Vol. 15 (2000); 68-98 (EN)

Copyright (c) 2017 Ράλλης Γκέκας (EN)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)