Διαδραστικό Περιβάλλον Μάθησης «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία» Μια Καινοτόμος Μορφή Εκπαίδευσης

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2016 (EN)

Διαδραστικό Περιβάλλον Μάθησης «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία» Μια Καινοτόμος Μορφή Εκπαίδευσης (EL)

Μαντουβάλου, Σοφία
Παπαδανιήλ, Αρίσταρχος

Το Διαδραστικό Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία» είναι ένα καινοτόμο, πολυμεσικό πακέτο μάθησης, που στοχεύει στη διδασκαλία του ελληνικού αλφάβητου και την επαφή των παιδιών της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας με την ελληνική γλώσσα μέσα από την ψυχαγωγία.Η γνωριμία των παιδιών με τα γράμματα και τους ήχους της γλώσσας γίνεται μέσα από 24 έμμετρες χιουμοριστικές σουρεαλιστικές ιστορίες κινουμένων σχεδίων, οιοποίες συνδυάζουν την παιδαγωγική με την παραμυθική και την τηλεοπτική γλώσσα. Κάθε επεισόδιο λειτουργεί σε ένα πλαίσιο διαθεματικής και ολιστικής προσέγγισης της γνώσης στηρίζοντας το Αναλυτικό Πρόγραμμα με μία καινοτόμο διάσταση, θέτοντας τις τέχνες της λογοτεχνίας, των κινουμένων σχεδίων και της μουσικής στην υπηρεσία της εκπαίδευσης. Για κάθε γράμμα-επεισόδιο έχουν σχεδιαστεί αντίστοιχα διαδραστικά παιχνίδια και προβλέπεται εικονογραφημένη έντυπη και ηλεκτρονική έκδοση με τις έμμετρες ιστορίες. Παραγωγός του Πολυμεσικού Πακέτου Μάθησης είναι η Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. www.edutv.gr. Η εισήγηση περιλαμβάνει την παρουσίαση του πολυμεσικού εκπαιδευτικού υλικού, τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του και τις δυνατότητες αξιοποίησής του. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι της σειράς και των ψηφιακών διαδραστικών εφαρμογών της.  (EL)
The Interactive Web-based Learning Environment “A Letter - A Story” is an innovative multimedia-learning package aiming to teach preschool and primary school pupils the Greek alphabet and language through entertainment.Through play and active participation, the multimedia package reinforces preschool learning skills which lead to the progressive written literacy in the first grade, thus meeting educational objectives such as emergent literacy, phonological awareness of the letters, recognition of the written phonetic symbols and their position in words, exposure to the written language, understanding the function of letters in words, listening and proper production of sounds.Pupils familiarize with letters and sounds of the Greek alphabet and language through 24 verse based, funny, surrealistic animated stories, which combine the educational language with that of fairytales and television. Each episode is designed within a context of interdisciplinary and holistic approach to knowledge and thus supports the School Curriculum in an innovative, original and attractive way putting the arts of poetry, animation and music in the service of education. In addition, interactive games have been designed corresponding to each of the 24 letters of the cartoon series. Upon designing the interactive games, the contemporary trends of emergent literacy and the development of educational objectives by B. Bloom, were taken into account. The Interactive Learning Environment “A Letter - A Story” was designed to provoke most of the senses and therefore it supports pupils’ active participation and decision-making, gives control to the players, provides opportunities for exploration, reinforces the skills of attention, concentration, seeing, listening and of course memory.The multimedia package project will also include a printed as well as an e-book interactive game edition. Producer of the project is the Department of Educational Radio-Television of the Greek Ministry of Education, Lifelong Learning and Religious Affairs: www.edutv.gr (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

διαδραστικά παιχνίδια (EL)
αλφάβητο (EL)
κινούμενα σχέδια (EL)
alphabet (EN)
interactive games (EN)
animation (EN)


Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

Greek
English

2016-06-09


Hellenic Network of Open and Distance Education (EL)

2459-4210
Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση; Τόμ. 6, Αρ. 1Α (2011): Εναλλακτικές Μορφές Εκπαίδευσης (EL)
International Conference in Open and Distance Learning; Τόμ. 6, Αρ. 1Α (2011): Εναλλακτικές Μορφές Εκπαίδευσης (EN)

Copyright (c) 2016 Σοφία Μαντουβάλου, Αρίσταρχος Παπαδανιήλ (EL)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)