Το Ισλάμ των γαλλικών σχολικών εγχειριδίων: Πώς το σχολείο διαδίδει τα στερεότυπα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2019 (EL)

Το Ισλάμ των γαλλικών σχολικών εγχειριδίων: Πώς το σχολείο διαδίδει τα στερεότυπα (EL)
L’islam des manuels scolaires français: Comment l’école diffuse des stéréotypes (EN)
L’islam des manuels scolaires français: Comment l’école diffuse des stéréotypes (FR)

Mabilon-Bonfils, Beatrice

Το σχέδιο του δημόσιου γαλλικού σχολείου από την ιδρυσή του, δεν ήταν ποτέ η απλή μετάδοση της θεματικής γνώσης. Το γαλλικό έθνος έπλασε το σχολείο κατ’εικόνα και καθ’ομοίωση και το σχολείο έχει ως βασικό σκοπό την κατασκευή του Κοινού μέσω της διδασκαλίας που παρέχει. Σήμερα, η Γαλλία έχει γίνει πολύ-πολιτισμική και το σχολείο παρέχει εκπαίδευση σε πολυάριθμους πληθυσμούς προερχόμενους από συνεχείς μεταναστεύσεις. Συγκροτημένο για να υπαγάγει το Έτερο στο Όμοιο, το γαλλικό σχολείο σήμερα διαφοροποιεί. Αυτά τα διακυβεύματα αναδύονται σε μία πολυθρησκευτική κοινωνία όπου η παρουσία των μειονοτήτων δεν μπορεί πλέον να θεωρηθεί συγκυριακή. Κάνουμε την υπόθεση ότι η συγκρότηση του Άλλου από το ουδετερόθρησκο σχολείο, αλλά και μέσα σ’αυτό γίνεται από το περιεχόμενο της διδασκαλίας. Ποιά είναι η εικόνα του Εαυτού και ποιά η εικόνα του Άλλου που συγκροτούν τα σχολικά εγχειρίδια; Και πιο ειδικά, ποιές είναι οι αναπαραστάσεις του Ισλάμ που το σχολείο παράγει μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια; Το άρθρο μας βασίζεται σε μια εμπειρική ανάλυση ενός συνόλου αντιπροσωπευτικών σχολικών εγχειριδίων. (EL)
Le projet de l’école publique française depuis sa création, n’a jamais été la simple transmission de connaissances disciplinaires. La nation française a modelé l’école à son image et l’école a eu pour finalité principale de fabriquer du Commun grâce à ses enseignements. Aujourd’hui, la France est devenue multi-cultuelle et l’école scolarise des publics nombreux issus des migrations successives. Construite pour réduire l’Autre au Même, l’école française altérise aujourd’hui. Ces questions émergent dans une société multiconfessionnelle où la présence des minorités ne peut plus être pensée comme conjoncturelle. Nous faisons l’hypothèse que l’altérisation par l’école laïque et dans l’école laïque passe (aussi) par des contenus d’enseignement. Quelle est l’image de soi et quelle est l’image de l’Autre que construisent les manuels? Et, spécifiquement, quelles sont les représentations de l’islam que l’école produit par les manuels scolaires? Notre article est fondé sur une analyse empirique d’un corpus de manuels significatifs. (EN)
Le projet de l’école publique française depuis sa création, n’a jamais été la simple transmission de connaissances disciplinaires. La nation française a modelé l’école à son image et l’école a eu pour finalité principale de fabriquer du Commun grâce à ses enseignements. Aujourd’hui, la France est devenue multi-cultuelle et l’école scolarise des publics nombreux issus des migrations successives. Construite pour réduire l’Autre au Même, l’école française altérise aujourd’hui. Ces questions émergent dans une société multiconfessionnelle où la présence des minorités ne peut plus être pensée comme conjoncturelle. Nous faisons l’hypothèse que l’altérisation par l’école laïque et dans l’école laïque passe (aussi) par des contenus d’enseignement. Quelle est l’image de soi et quelle est l’image de l’Autre que construisent les manuels? Et, spécifiquement, quelles sont les représentations de l’islam que l’école produit par les manuels scolaires? Notre article est fondé sur une analyse empirique d’un corpus de manuels significatifs. (FR)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

σχολικά εγχειρίδια (EL)
στερεότυπα (EL)
Ισλάμ (EL)
Ουδετερόθρησκο κράτος (EL)
κοινωνιολογία του curriculum (EL)
Laïcité (EN)
islam (EN)
manuels scolaires (EN)
stéréotypes (EN)
sociologie du curriculum (EN)
islam (FR)
Laïcite (FR)
manuels scolaires (FR)
stéréotypes (FR)
sociologie du curriculum (FR)


Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη

Αγγλική γλώσσα

2019-03-18


Επιστημονική Εταιρεία για την Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη (EPEKSA) (DE)

1790-9368
2459-4156
Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη; Τόμ. 13 Αρ. 1 (2018): Περί Σχολείων και Θεών; 59-74 (EL)
Social Cohesion and Development; Vol. 13 No. 1 (2018): On Schools and Gods; 59-74 (EN)

Copyright (c) 2019 Beatrice Mabilon-Bonfils (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.