0
Το θέμα αυτής της εργασίας είναι η διερεύνηση της ανάπτυξης γλωσσικής επίγνωσης μέσω της γλωσσικής διδασκαλίας στη Β΄ Λυκείου σε σχέση με τη συγγραφή περίληψης. Πιο συγκεκριμένα διερευνώ αν οι μαθητές μετά τη διδασκαλία μπορούν να δημιουργήσουν περιληπτικά κείμενα και να διευρύνουν το γλωσσικό τους ρεπερτόριο αποκτώντας γλωσσική επίγνωση. Χρησιμοποίησα τη μέθοδο ανάλυσης κειμένων περίληψης που συγκέντρωσα από 36 μαθητές Β΄λυκείου κατά το σχολικό έτος 2014-2015 ως προς την κατανόηση και πύκνωση του αρχικού κειμένου, τη δομή και τη χρήση της γλώσσας. Επίσης με ημιδομημένη συνέντευξη διερεύνησα τις απόψεις 10 εκπαιδευτικών με εμπειρία στη Β΄Λυκείου σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη σύνταξη περιλήψεων, αν ανταποκρίνεται το σχολικό βιβλίου στις διδακτικές ανάγκες των μαθητών, και τη βελτίωση της χρήσης του λόγου από τους μαθητές σαν αποτέλεσμα της διδασκαλίας της περίληψης.
Συμπέρανα πως οι μαθητές αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες στην κατανόηση και πύκνωση του αρχικού κειμένου αλλά και στη δόμηση περίληψης. Ωστόσο τα κείμενά τους παρουσιάζουν βελτίωση ώς το τέλος της σχολικής χρονιάς και στις τρεις αυτές παραμέτρους. Αν και το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου αλλά και η διδασκαλία της περίληψης όπως γίνεται σήμερα, δεν τους βοηθά να διευρύνουν το γλωσσικό τους ρεπερτόριο και να χειρίζονται το λόγο με γνώση και ευαισθησία, αυτό μπορεί να αλλάξει αν η διδασκαλία στραφεί σε πιο μαθητοκεντρική και κειμενοκεντρική κατεύθυνση, εφαρμόζοντας τις αρχές του κινήματος της Γλωσσικής Επίγνωσης, όπως περιγράφεται στα Αναλυτικά Προγράμματα αλλά δεν εφαρμόζεται στην πράξη.
This essay aims to explore the development of language awareness through language teaching at the 2nd grade of High School compared with writing a summary. More specifically, my aim is to determine if -after teaching- my students are able to produce summaries and to expand their linguistic repertoire, therefore raising their language awareness.
I have used the method of summaries' analysis – summaries which have been produced by 36 students of the 2nd grade of High School during the academic year 2014-2015- taking into account the aspects of understanding and summarising the original text, the structure and the use of language. In addition, by taking semi-structured interviews, I investigated the views of 10 teachers, who have been experienced in teaching 2nd grade High School students, on the difficulties the students are faced with concerning the production of summaries, on whether the school book meets the students' learning needs and on the improvement of the students' language use as a result of teaching summary writing.
In conclusion, students are faced with a number of difficulties in regard to understanding and summarising the original text, as well as the summary structure. However, their texts tend to improve until the end of the school year regarding all three above mentioned aspects. Even though students are not helped by the content of the school book nor by the way summary writing is being taught nowadays, especially in order to enhance their linguistic repertoire and to have a knowledgeable and sensitive command of the language, things may change if teaching turns to more student centred and text centred learning, implementing the principles of the Language Awareness movement, as described in the Curriculum but is not applicable.