Εικόνα 3.1 : Εκπαιδευτικές καινοτομίες Πίνακας 4.1 : Ρόλος και φορείς αλλαγών
ABSTRACT
Modern social demands require effective and efficient education. They set the school-society relationship in another climate since the school is now called to become a carrier and a catalyst for socio-economic change and not just to adapt to them.
The school must be a place of cooperation, communication, interaction teamwork and active participation. The management of complex (sometimes conflicting) situations arising, a top priority for effective management, and continually improving. The introduction of changes and innovations in the educational unit can help improve school effectiveness. The role of director and teacher in this process is crucial.
The thesis that follows the theme introducing changes and innovations in primary education and the role of director. It consists of two parts:
In the theoretical part presents the theoretical framework and interpretative approaches to the introduction, acceptance and implementation of changes and innovations in educational units, their dysfunction causes and the catalytic role of director for their successful implementation.
In the research part, by conducting qualitative research presented-analyzed and perceptions sample directors-teachers for the educational system evaluated the necessity of introducing changes and innovations, the factors that support or hold back and the decisive role of director for the introduction and implementation of the educational units.
With this work we hope to become a theoretical and research level so the need to introduce and implement changes and innovations and the factors that impact positively or negatively on their integration into the educational reality. Also highlight the catalytic role of the manager as a leader and teacher for change for their successful application in training units
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις ζητούν αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη εκπαίδευση. Θέτουν τη σχέση σχολείου-κοινωνίας σε άλλο κλίμα δεδομένου ότι το σχολείο πλέον καλείται να γίνει φορέας και καταλύτης των κοινωνικο-οικονομικών αλλαγών κι όχι απλώς να προσαρμοστεί σε αυτές.
Το σχολείο πρέπει να είναι τόπος συνεργασίας, επικοινωνίας, συναναστροφής ομαδικής εργασίας και ενεργούς συμμετοχής. Η διαχείριση των πολύπλοκων (συγκρουσιακών πολλές φορές) καταστάσεων που προκύπτουν, αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για μια αποτελεσματική διοίκησή, που διαρκώς θα βελτιώνεται. Η εισαγωγή αλλαγών και καινοτομιών στην εκπαιδευτική μονάδα μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της σχολικής αποτελεσματικότητας. Ο ρόλος του διευθυντή και των εκπαιδευτικών στη διαδικασία αυτή είναι καθοριστικός.
Η διπλωματική εργασία που ακολουθεί έχει ως θέμα την εισαγωγή αλλαγών και καινοτομιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και το ρόλο του διευθυντή. Αποτελείται από το θεωρητικό και το ερευνητικό μέρος :
Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο και οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις για την εισαγωγή, την αποδοχή και την εφαρμογή αλλαγών και καινοτομιών στις εκπαιδευτικές μονάδες, τα αίτια δυσλειτουργίας τους και ο καταλυτικός ρόλος του διευθυντή για την επιτυχή εφαρμογή τους.
Στο ερευνητικό μέρος, με τη διεξαγωγή ποιοτικής έρευνας, παρουσιάζονται-αναλύονται και αξιολογούνται οι αντιλήψεις δείγματος διευθυντών-εκπαιδευτικών, για την δομή του εκπαιδευτικού συστήματος, την αναγκαιότητα της εισαγωγής αλλαγών και καινοτομιών, τους παράγοντες που λειτουργούν υποστηρικτικά ή ανασταλτικά και τον καθοριστικό ρόλο του διευθυντή για την εισαγωγή και εφαρμογή τους στις εκπαιδευτικές μονάδες.
Με την εργασία αυτή ευελπιστούμε να αναδειχθεί σε θεωρητικό και ερευνητικό επίπεδο τόσο η αναγκαιότητα εισαγωγής και εφαρμογής αλλαγών και καινοτομιών όσο και οι παράγοντες που επιδρούν θετικά ή αρνητικά στην ένταξή τους στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Να αναδειχθεί επίσης ο καταλυτικός ρόλος του διευθυντή ως ηγέτη και φορέα εκπαιδευτικών αλλαγών για την επιτυχή εφαρμογή τους στις εκπαιδευτικές μονάδες.