Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή υλοποίησης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε ένα δημοτικό σχολείο, έπειτα από συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμόρφωση και υποστήριξη. Για τη συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε συστηματική παρατήρηση 22 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι οκτώ από αυτούς δίδασκαν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη δημοτικού, οι επτά στη Δ’, Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού και οι επτά ήταν εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών. Για τη συλλογή των δεδομένων αξιοποιήθηκε προσαρμογή του πρωτόκολλου των Cassady, Speirs Neumeister, Adams, Cross, Dixon, & Pierce (2004). Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί προτιμούν συγκεκριμένους τρόπους και περιοχές διαφοροποίησης, ενώ δυσκολεύονται περισσότερο σε διαφοροποιήσεις που αφορούν το περιεχόμενο της διδασκαλίας, καθώς και την αξιολόγηση της μάθησης. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να επιλέγουν τη διαφοροποίηση του τρόπου επεξεργασίας από τους μαθητές, αξιοποιώντας όλες τις διαστάσεις της ταυτότητας του μαθητή, και να εφαρμόζουν διαφορετικούς τρόπους ομαδοποίησης. Όσον αφορά τα υλικά που αξιοποιούν για τη διδασκαλία, αυτά ποικίλλουν ενώ οι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν κυρίως τη διάλεξη με συζήτηση, τη χρήση ερωτήσεων και την αλληλεπίδραση με τους μαθητές σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Από την ανάλυση των δεδομένων αναδείχθηκε, επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί είναι πιθανόν να επιλέγουν διαφορετικούς τρόπους διαφοροποίησης ανάλογα με την ηλικία των παιδιών που διδάσκουν, επιλέγοντας πιο διευρυμένες διαφοροποιήσεις στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού.
(EL)
The goal in this study was to document implementation of differentiated instruction in an elementary school in Thessaloniki. Data from observations were collected in 22 elementary school classes after their teachers had participated in intensive training and support. Eight of the teachers taught first, second and third grade, seven taught fourth, fifth and sixth grade and seven were foreign language teachers. Data collection was completed through an adjusted observation protocol of Cassady, Speirs Neumeister, Adams, Cross, Dixon, & Pierce (2004). Based on the results, it is indicated that teachers prefer specific ways and areas of differentiation and they encounter more difficulties in differentiating the content of teaching as well as the evaluation of learning. Teachers seemed to choose to differentiate the process based on all the dimensions of the student's identity and apply different ways of grouping.Varied materials are used for differentiation as well as lecture with discussion, questioning and the interaction with individuals and groups. The data analysis also showed that teachers are likely to choose different ways of differentiation depending on children’s age, as they are choosing more versatile differentiation in the upper elementary grades
(EN)