O ρόλος των στυλ διαπαιδαγώγησης και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών παιδιών, εφήβων και ενηλίκων

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



O ρόλος των στυλ διαπαιδαγώγησης και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών παιδιών, εφήβων και ενηλίκων (EL)
O ρόλος των στυλ διαπαιδαγώγησης και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών παιδιών, εφήβων και ενηλίκων (EN)

Κυνηγόπουλος, Γεώργιος

Παρότι έχει διεξαχθεί πλήθος ερευνών για το ρόλο των στυλ διαπαιδαγώγησης στην ακαδημαϊκή επίδοση των εφήβων, οι έρευνες που μελετούν το ρόλο τόσο αυτών όσο και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών ατόμων είναι ελάχιστες. Καθώς πρόσφατα ευρήματα ανέδειξαν την υψηλή νοημοσύνη σε δυνητικό παράγοντα αύξησης του ρίσκου εμφάνισης ορισμένων διαταραχών σε χαρισματικά άτομα, η παρούσα έρευνα εστιάζει στους παράγοντες που σχετίζονται με την ψυχική τους υγεία. Από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας προέκυψε ότι το υποστηρικτικό στυλ διαπαιδαγώγησης επηρεάζει θετικά την ψυχοκοινωνική προσαρμογή τόσο των χαρισματικών όσο και των μη χαρισματικών εφήβων. Αντίθετα, προέκυψε ότι το αυταρχικό στυλ διαπαιδαγώγησης σχετίζεται με υψηλότερο ποσοστό εμφάνισης ψυχοκοινωνικών διαταραχών μόνο στους χαρισματικούς. Επιπρόσθετα, αναδείχθηκε ότι το υποστηρικτικό στυλ σχετίζεται με θετικές μορφές τελειοθηρίας, ενώ το αυταρχικό με αρνητικές μορφές. Καθώς στους χαρισματικούς ενήλικες κύριο παράγοντα ικανοποίησης από τη ζωή αποτελεί η εργασία όταν είναι 28 ετών και η σύναψη συζυγικής σχέσης μετά τα 33, τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας περιλαμβάνουν προτάσεις συμβουλευτικής σε δύο άξονες. Ειδικότερα, προτείνονται υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε γονείς χαρισματικών παιδιών για τη βελτίωση του στυλ διαπαιδαγώγησής τους και σε χαρισματικά άτομα για την καλλιέργεια της αντίληψης ότι τα λάθη δε συνιστούν αποτυχίες αλλά μέρος της διαδικασίας μάθησης.  (EL)
Although much research has been conducted on the role of parenting styles in the academic performance of adolescents, relevant research examining the role of these along with the dimensions of perfectionism in the mental health of gifted individuals is scarce. As high intelligence can potentially increase the risk for specific disorders in gifted individuals, the present study focuses on factors related to their mental health. A review of the literature showed that the authoritative parenting style positively influences the psychosocial adjustment of both gifted and non-gifted adolescents. Instead, it emerged that the authoritarian parenting style is associated with a higher incidence of psychosocial disorders only in gifted adolescents. Moreover, it was found that the authoritative style is associated with positive dimensions of perfectionism, while the authoritarian style is associated with negative dimensions. Since work and marital status constitute the major contributors to life satisfaction in gifted adults aged 28 and 33 or older, respectively, the findings of this study include two perspectives for counseling interventions. In particular, supportive interventions are proposed for parents of gifted children to improve their parenting style and for gifted individuals to cultivate the mindset that mistakes are not failures but part of the learning process. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

τελειοθηρία (EL)
ψυχική υγεία (EL)
χαρισματικότητα (EL)
στυλ διαπαιδαγώγησης (EL)
giftedness (EN)
parenting styles (EN)
mental health (EN)
perfectionism (EN)


Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης

Αγγλική γλώσσα

2020-07-28

https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/edusc/article/view/3141
10.12681/edusc.3141

Research Center of Psychophysiology and Education (EL)


2529-1157
Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης; Τόμ. 9 (2019): 9ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ; 394-404 (EL)
Panhellenic Conference of Educational Sciences; Vol. 9 (2019): 9ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ; 394-404 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2020 Γεώργιος Κυνηγόπουλος (EL)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.