Το πλοίο ως μία παραγωγική μονάδα κινείται στην θάλασσα, και είναι υποχρεωμένο να συμμορφώνεται με τους κανόνες και τις ρυθμίσεις, οι οποίες συνδέονται είτε από την σημαία την οποία φέρει είτε από οργανισμούς που έχουν ρυθμιστικό ρόλο απέναντι σε αυτό. Τα πλοία δεν αποτελούν εμπορεύματα που αποθεματοποιούνται διότι ναυπηγούνται κατά βάση μόνο κατόπιν παραγγελίας. Τα πλοία λοιπόν αποτελούν παραγωγικές μονάδες και ταυτόχρονα είναι αυτοτελείς οργανισμοί που στελεχώνονται από ανθρώπινο δυναμικό. Για το λόγο αυτό το πλοίο θεωρείται αντικείμενο δικαίου με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και λειτουργίες. Παρουσιάζει δηλαδή ομοιότητες με τα φυσικά πρόσωπα αφού έχει όνομα, λιμένα νηολόγησης, εθνικότητα, υπόκείται σε κίνδύνους, και φέρει ναυτιλιακά έγγραφα που πιστοποιούν την ασφαλή λειτουργία του. Σκοπός λοιπόν της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει το πλοίο ως προς τα χαρακτηριστικά του από νομική πλευρά μέσω του νομοθετικού καθεστώτος που το διέπει.