Αναποτελεσματικότητα σχολικών μονάδων: προσέγγιση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου και προτάσεις βελτίωσης

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Αναποτελεσματικότητα σχολικών μονάδων: προσέγγιση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου και προτάσεις βελτίωσης (EL)

Σαμπάνη, Παναγιώτα

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων. (EL)

masterThesis

2007

2015-11-19T10:49:01Z


Η εξέλιξη των επιστημών, των νέων τεχνολογιών και της οικονομίας επιδρούν σημαντικά στο χώρο της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τις έρευνες το σχολείο δύναται να επιδράσει θετικά ή αρνητικά στην πρόοδο και εξέλιξη του ατόμου καθώς και στην προσωπικότητά του σε αντίθεση με το παρελθόν που θεωρούσαν ότι αυτή καθορίζεται από το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο. Το κίνημα της σχολικής αποτελεσματικότητας αναπτύχθηκε από τη δεκαετία του 1970 και εντοπίζεται πλήθος ερευνών στις οποίες παρουσιάζονται παράγοντες που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα των σχολείων. Στη χώρα μας το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο αποτέλεσε βασικό άξονα της εκπαιδευτικής πολιτικής των τελευταίων ετών και απαίτηση της κοινωνίας. Προκειμένου να ανταποκριθεί το σχολείο στις απαιτήσεις που απορρέουν από τις υπάρχουσες συνθήκες απαιτείται ευελιξία και δυνατότητα προσαρμογής ως προς τη λειτουργία του, τον τρόπο μετάδοσης της γνώσης, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών κ.α. Ωστόσο, παρά τις υψηλές προσδοκίες των γονέων και της κοινωνίας το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο δε φαίνεται να λειτούργησε αποτελεσματικά και δεν αποτέλεσε ριζική αλλαγή-τομή για τον τρόπο αντίληψης του σχολείου. Παράλληλα δεν αναβάθμισε το εκπαιδευτικό έργο, δεν συνέβαλε στην ανανέωση του περιεχομένου της σχολικής γνώσης και των πρακτικών ούτε αναδιοργάνωσε το σχολικό χώρο. Η μη σύνδεσή του με το κανονικό αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, η προαιρετική του εφαρμογή, οι επικαλύψεις των δραστηριοτήτων και μαθημάτων, οι ακατάλληλες υποδομές, η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και ο συγκεντρωτικός τρόπος διοίκησής του είναι ενδεικτικές παράμετροι αναποτελεσματικότητας της λειτουργίας του. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει την υπάρχουσα βιβλιογραφία της σχολικής αποτελεσματικότητας και του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου καθώς και τις υπάρχουσες έρευνες, να καταγράψει τα προβλήματα και τα συμπεράσματα με βάση τα οποία προσδιορίζονται οι βασικοί παράγοντες οι οποίοι καθιστούν το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο αναποτελεσματικό στην ελληνική επικράτεια σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους του και να προτείνει τρόπους βελτίωσης προς την κατεύθυνση της λειτουργίας ενός αποτελεσματικότερου και ποιοτικότερου σχολείου.

Παράγοντες σχολικής αποτελεσματικότητας (EL)
Day-long primary school (EL)
Ineffectiveness (EL)
School effectiveness factors (EL)
Ολοήμερο δημοτικό σχολείο (EL)
Σχολική αποτελεσματικότητα (EL)
Αναποτελεσματικότητα (EL)
School effectiveness (EL)

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)