Τι είναι το θέμα; Οι παραλλαγές της Θεματικής Ανάλυσης στην εκπαιδευτική έρευνα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2022 (EL)

Τι είναι το θέμα; Οι παραλλαγές της Θεματικής Ανάλυσης στην εκπαιδευτική έρευνα (EL)
What is a theme? Variations of thematic analysis in educational research (EN)

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ, ΜΙΧΑΛΗΣ

Στο άρθρο αυτό επιχειρείται να απαντηθεί στο ερώτημα «τί είναι το θέμα» όταν κάνουμε Θεματική Ανάλυση (ΘΑ). Το επιχείρημα έχει οργανωθεί σε τρία μέρη: Αρχικά αναλύεται κριτικά η αναστοχαστική ΘΑ την οποία προτείνουν οι Virginia Braun και η Victoria Clarke, θεωρία από την οποία αντλούν οι περισσότερες εκπαιδευτικές έρευνες. Στη συνέχεια αναπτύσσεται το κριτικό σχόλιο ότι για τους τους Braun – Clarke τα κριτήρια της συγκρότησης των θεμάτων επαφίενται στην αναστοχαστική ικανότητα του/της ερευνητή/τριας με αποτέλεσμα να χάνεται από την μεθοδολογική οπτική το πλαίσιο της δικαιολόγησης.Επίσης, κατά την αναλυτική διαδικασία υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ αναλυτικού επιπέδου και βαθμού αφαίρεσης. Στο άρθρο υποστηρίζεται μια εναλλακτική εκδοχή της ΘΑ, η οποία αφενός ξεπερνά τα παραπάνω προβλήματα και, αφετέρου, αντλεί από πιο ρεαλιστικές επιστημολογίες (Κριτικό Ρεαλισμό και Ανάλυση Κοινωνικών Δικτύων). Τέλος, στο άρθρο παρουσιάζεται μια παραγωγικού (deductive) τύπου ΘΑ, καθώς στο πλαίσιό της, ο βαθμός αφαίρεσης των θεμάτων εξαρτάται από το βιβλίο κωδίκων (codebook) που υιοθετείται. (EL)
In this article we try to answer the question “what is the theme” when one carries out thematic analysis (TA). Our answer is structured in three parts: First, we critically present Virginia Braun and Victoria Clarke’s approach to TA from which most of educational research draws upon. We develop the argument that much of the criteria for constructing the themes, in the Braun-Clarke version, are left to researchers’ intuition which leads to the fact that the context of justification is lost from the methodological insight and that a discrepancy exists between the level of analysis and the level of abstraction. Second, we put forward our own version of TA which remedies the above drawbacks and which is inspired from realist epistemologies (critical realism and social network analysis). Finally, we present a deductive version of thematic analysis, called Template Analysis, which is more flexible and of which the level of abstraction depends on how the codebook has been structured. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

βιβλίο κωδίκων (EL)
θέμα (EL)
κωδικοποίηση (EL)
βαθμός αφαίρεσης (EL)
θεματική αναλυση (EL)
Template analysis (EL)
coding (EN)
level of abstraction (EN)
theme (EN)
codebook (EN)
Template analysis (EN)


Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

2022-08-24


Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)

2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 11 Αρ. 1 (2022); 144-166 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 11 No. 1 (2022); 144-166 (EN)

Copyright (c) 2022 Μιχάλης Χριστοδούλου (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.