Αντίληψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη διαχείριση της ψυχικής υγείας παιδιών προσφύγων που φοιτούν στις Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων στην Ελλάδα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2022 (EL)

Αντίληψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη διαχείριση της ψυχικής υγείας παιδιών προσφύγων που φοιτούν στις Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων στην Ελλάδα (EL)
Perceptions and practices of primary school teachers regarding the management of the mental health of refugee children attending Structures for Refugees' Reception and Education (EN)

Σταυρινίδης, Παναγιώτης
Γαλάνη, Μαρία Κωνσταντίνος

Στόχος αυτής της έρευνας είναι η ανάδειξη εμπειριών των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν εκτελέσει εκπαιδευτικό έργο σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) στην Ελλάδα. Ουσιαστικά, καταγράφονται οι απόψεις τους σχετικά με την ψυχική υγεία των παιδιών προσφύγων που συναντούν και μελετώνται οι πρακτικές που υιοθετούν στην προσπάθειά τους να υποστηρίξουν την ψυχοσυναισθηματική  κατάσταση των παιδιών που φοιτούν στις δομές. Στην έρευνα συμμετείχαν 15 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε ΔΥΕΠ κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2018 – 2019, 2019 – 2020 και 2021-2022. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα, όπου χρησιμοποιήθηκε ως μέθοδος συλλογής των δεδομένων η ημι-δομημένη συνέντευξη. Τα ερευνητικά δεδομένα αναλύθηκαν μέσω της ερμηνευτικής φαινομενολογικής προσέγγισης. Από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύονται ως κυριότεροι παράγοντες επικινδυνότητας για την ψυχική υγεία των παιδιών προσφύγων το σχολικό περιβάλλον, η κουλτούρα της οικογένειας και ο ρατσισμός από τη χώρα υποδοχής. Ακόμα, μέσα από τα βιώματα των εκπαιδευτικών παρουσιάζονται οι ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες των παιδιών προσφύγων όπως μετατραυματικό στρες, επιθετικότητα, παρορμητικότητα και ανασφάλεια δημιουργίας σχέσεων. Τέλος, εξετάζεται ο όρος της ψυχικής ανθεκτικότητας και προκύπτουν μαρτυρίες για ψυχικά ανθεκτικά παιδιά, που παρά τις αντιξοότητες και τις φρικαλεότητες που έχουν βιώσει παρουσιάζουν θετική προσαρμογή και ψυχολογική επάρκεια. (EL)
The aim of this research is to present the experiences of the teachers of primary education who teach at the Structures for Refugees’ Reception and Education in Greece. More specifically, an effort is made to explore the views of teachers on the mental health of the refugee children they meet, as well as the techniques or methods used in order to enhance or support the psycho-emotional situation of the refugee children during their stay in Greece. Fifteen teachers of primary education who have been appointed to Structures for Refugees’ Reception and Education during the school years 2018 – 2019, 2019-2020 and 2021-2022 took part in the research. In this qualitative research the data were collected through the method of semi-structured interviews. The data of the research ware analyzed by the use of the method of the interpretive phenomenological approach. The findings of the research show that the teachers highlight the risk factors for the mental health of the refugee children, their surroundings, their family environment, their culture and the racism at the country of reception. The psycho-emotional difficulties of the refugee children such as posttraumatic stress, aggressiveness, impulsivity and insecurity to form relationships, are presented even through the experiences of the teachers. Finally, the mental resilience term is examined and testimonies occur about psychologically resilient children, who despite the adversities and atrocities they have faced, show a positive adaptation and psychological adequacy. It is suggested that this research could contribute in the field of counseling for teachers who serve at Structures for Refugees’ Reception and Education. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

εκπαιδευτική έρευνα (EL)
ποιοτική έρευνα (EL)
Αποψεις εκπαιδευτικών (EL)
Εκπαιδευτική Ψυχολογία (EL)
Διαπολιτισμική εκπαίδευση (EL)
ψυχική ανθεκτικότητα (EL)
εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (EL)
παιδιά – πρόσφυγες (EL)
ψυχική υγεία (EL)
refugee children (EN)
Educational Psychology (EN)
teachers' perceptions (EN)
mental health (EN)
Interculutral education (EN)
qualitative research (EN)
kindergarten and primary school (EN)
resilience (EN)
school counseling (EN)


Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

2022-10-18


Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)

2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 11 Αρ. 1 (2022); 197-216 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 11 No. 1 (2022); 197-216 (EN)

Copyright (c) 2022 Μαρία Γαλάνη, Παναγιώτης Σταυρινίδης (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.