Τα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το Instagram αποτελούν πλέον έναν διαδικτυακό τόπο όπου τα άτομα σήμερα δημιουργούν και διατηρούν σχέσεις, κοινωνικοποιούνται και ανταλλάζουν κοινωνική ή άλλου είδους πληροφορία. Η παρούσα μελέτη εξερευνά την εμπειρία του Instagram και τις επιπτώσεις της στα συναισθήματα, το άγχος και σε μία σειρά από άλλες σχετικές μεταβλητές. Τα αποτελέσματα της ποσοτικής συσχετιστικής μεθόδου μέσω αυτοαναφοράς (n=289) ανέδειξαν την αδιαφορία ως το κύριο συναίσθημα που σχετίζεται με τη χρήση του Instagram γενικότερα, με την ευτυχία, την αγάπη και την περηφάνεια να υπερέχουν ελάχιστα μόνο στις περιπτώσεις εκείνες όπου η χρήση του Instagram ήταν θετικά προσωποποιημένη. Αναφορικά με το άγχος στο Instagram, βρέθηκε αρνητική συσχέτιση με την ηλικία, θετική συσχέτιση με το χρόνο χρήσης, ενώ δε βρέθηκαν διαφορές φύλου. Το άγχος στο Instagram βρέθηκε, επίσης, να παρουσιάζει συσχέτιση με την κοινωνική σύγκριση, την παθητική και ενεργητική χρήση καθώς επίσης και με την κοινωνική παρουσία, ευρήματα που καταδεικνύουν ότι το περιεχόμενο και το είδος της εμπλοκής είναι πιθανό να έχουν συναισθηματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις. Βρέθηκε, επίσης, υψηλή συσχέτιση μεταξύ άγχους στο Instagram και προβληματικής χρήσης. Η αυτοεκτίμηση βρέθηκε να συσχετίζεται αρνητικά με το άγχος στο Instagram. Θετική σχέση συσχέτισης βρέθηκε μεταξύ κοινωνικής σύγκρισης και χρήσης, ενεργητικής η παθητικής. Τέλος, ο αριθμός των χρηστών που ακολουθεί ένα άτομο βρέθηκε να παίζει ρόλο στα επίπεδα του άγχους στο Instagram.
(EL)
Social network sites such as Facebook and Instagram have become an online venue where people nowadays form and maintain relationships, socialize and exchange social or other information. This study explores the Instagram experience and its effects on feelings, anxiety and a series of other related variables. Results of the self-report quantitative correlative method (n=289) revealed indifference as the primary feeling associated with Instagram use in general, slightly surpassed by happiness, love and pride only in cases when Instagram use was positively personalized. Regarding Instagram anxiety, results showed no sex differences, a negative correlation with age and a positive correlation with amount of use. Instagram anxiety was also found to correlate with social comparison, passive and active use as well as social presence, indicating that content and type of involvement is likely to have emotional and psychological effects. A high correlation was found between Instagram anxiety and problematic use. Self-esteem was found to correlate negatively with Instagram anxiety. A positive relationship was found between social comparison and use, active or passive. Finally, the number of users one follows was found to play a role in the amount of Instagram anxiety.
(EN)