Εισαγωγή: Τα παραμύθια κατέχουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη παιδαγωγικών και εκ-παιδευτικών στόχων. Βοηθούν τα παιδιά να προσεγγίσουν τη γνώση, να μάθουν ευχάριστα, αβίαστα και διασκεδαστικά. Διεγείρουν τη φαντασία τους, τρέφουν τη μνήμη τους, οξύνουν την αντίληψη και την κρίση τους. Μέσα από τις εικόνες των παραμυθιών τα παιδιά οδηγούνται σε ένα μαγικό κόσμο, τέρπονται, διασκεδάζουν, αλλά ταυτόχρονα διδάσκονται και εξερευνούν τα προσωπικά τους βιώματα. Η ταύτιση τους με τις πράξεις και τις αντιδράσεις των ηρώων δημιουργούν πρότυπα συμπεριφοράς και τους δίνουν την ευκαιρία να εντοπίσουν και να επιλύσουν ψυχολογικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αποτελέσει εργαλείο στους παιδαγωγούς της προσχολικής εκπαίδευσης, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα παραμύθια ως παιδαγωγικό μέσο.
Μέθοδος: Βιβλιογραφική ανασκόπηση που εμπεριέχει συγκεντρωμένες τις πιο αντιπροσωπευτικές μελέτες του θέματος, δίνοντας προσοχή στις πιο πρόσφατες από αυτές ,και παρουσιάζονται με το σύστημα ΑΡΑ. Χρησιμοποιήθηκε κυρίως βιβλιογραφική ανασκόπηση στο Google Scholar και στο internet archive.
Πιο συγκεκριμένα, δίνεται η σημασία των συμβόλων των παραμυθιών στην εκπαιδευτική πράξη, χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές οι οποίες περιλαμβάνουν τα σύμβολα των παραμυθιών. Μέσα από την παρουσίαση και ανάλυση διάφορων ερευνών αποδεικνύεται η παιδαγωγική αξία του παραμυθιού και η συμβολή του στη νοητική, γλωσσική, κοινωνική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, όπως επίσης και η συμβολή του στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, δηλαδή στο πρώτο κεφάλαιο, με τίτλο Τα παραμύθια, το οποίο περιλαμβάνει επτά υποκεφάλαια, δίνονται διάφοροι ορισμοί του παραμυθιού όπως αυτοί δόθηκαν από διάφορους μεγάλους μελετητές των κλασσικών παραμυθιών, καθώς και ιστορικά στοιχεία, τα οποία δείχνουν την πορεία του παραμυθιού από την προφορική μορφή του ως τις σημερινές δημιουργίες. Στην συνέχεια παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των παραμυθιών, όπως επίσης και η θεματολογία και τα είδη των παραμυθιών. Δίνεται επίσης και η κατηγοριοποίηση των παραμυθιών, όπως αυτά χωρίστηκαν από διάφορους με-λετητές.
Στη συνέχεια γίνεται μια ανάλυση των συμβόλων και των συμβολισμών των παραμυθιών και την σημασία τους για την εκπαίδευση των παραμυθιών, δίνοντας έμφαση στη χρήση της μεταφοράς.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας, δηλαδή το δεύτερο κεφάλαιο, με τίτλο Τα παραμύθια στην εκπαίδευση, και το οποίο περιλαμβάνει πέντε υποκεφάλαια, ασχολείται με τα παραμύθια στην εκπαίδευση και την λειτουργία τους ως εκπαιδευτικά μέσα. Αρχικά παρουσιάζεται η χρήση του παραμυθιού στην εκπαίδευση και ο ρόλος του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έπειτα αναλύεται η παιδαγωγική αξία του παραμυθιού. Τα κεφάλαια που ακολουθούν αφορούν την συμβολή του παραμυθιού στη νοητική, γλωσσική, κοινωνική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών, όπως επίσης και τη βοήθεια που προσφέρουν στην έκφραση της δη-μιουργικότητας των παιδιών.
Στο τρίτο κεφάλαιο, το οποίο έχει τίτλο Χρησιμοποίηση παραμυθιών στην εκπαίδευση, θα γίνει αναφορά σε διάφορες τεχνικές ως προς την αφήγηση των παραμυθιών, ενώ στη συνέχεια πρόκειται να γίνει μια παρουσίαση των ενδεικτικών δραστηριοτήτων, οι οποίες περιέχουν τη χρήση των παραμυθιών.
Αποτελέσματα: Στο τέλος θα γίνει μια συζήτηση επί των θεμάτων που αναλύθηκαν στην παρούσα διπλωματική εργασία, καθώς πρόκειται να σχολιαστούν τα ευρήματα και τα εκ νέου ζητήματα τα οποία προέκυψαν από αυτήν.
Συμπεράσματα: Μαζί με την συζήτηση πρόκειται να δοθούν και τα συμπεράσματα τα οποία προέκυψαν από την διεκπεραίωση της εργασίας, τα οποία θα αποδείξουν αν πέτυχε το σκοπό της, καθώς επίσης και μέλλει να αποτελέσουν αντικείμενο για περαιτέρω έρευνα.