H επίδραση της εκπαίδευσης στο εισόδημα μεταξύ δύο γενεών σε κράτη πρόνοιας της ΕΕ
(EL)
The education effect on income across two generations in EU welfare states
(EN)
Papanastasiou, Stefanos
Αξιοποιώντας μικροδεδομένα της EU-SILC του 2011 και χρησιμοποιώντας τεχνικές παλινδρόμησης σε τέσσερα κράτη πρόνοιας της ΕΕ (δηλ. Ελλάδα, Γαλλία, Ιρλανδία και Σουηδία), το άρθρο αυτό καταδεικνύει τη μειούμενη επίδραση της εκπαίδευσης στα εισοδηματικά επιτεύγματα μεταξύ δύο γενεών. Το εύρημα αυτό θέτει υπό αμφισβήτηση το κύριο επιχείρημα του κυρίαρχου ακαδημαϊκού και πολιτικού λόγου γύρω από τον πρωτεύοντα ρόλο της εκπαίδευσης για την άντληση εισοδήματος. Αντίθετα, το άρθρο αυτό τονίζει τη σημασία άλλων παραγόντων για την ερμηνεία των εισοδηματικών επιτευγμάτων, όπως η κοινωνική διασυνδεσιμότητα. Η τελευταία μπορεί να παράγει ή να αναπαράγει την ανισότητα εφόσον τα άτομα αποκτούν πρόσβαση σε ισχυρές θέσεις μέσω της χρήσης των κοινωνικών συνδέσεων. Έτσι, οι ανώτερες κοινωνικές τάξεις με εκτεταμένη κοινωνική δικτύωση διατηρούν τα κοινωνικά προνόμια μεταξύ των γενεών παρά το επιχείρημα ότι η σύγχρονη κοινωνία επιδεικνύει υψηλή κοινωνική κινητικότητα που επιτυγχάνεται μέσω της επίσημης εκπαίδευσης.
(EL)
By utilizing EU-SILC 2011 microdata and employing regression techniques in four EU welfare states (i.e., Greece, France, Ireland and Sweden), this paper demonstrates the diminishing education effect on income attainments between two generations. This finding puts into doubt the main argument of the mainstream academic and political discourse over the prominent role of education for income acquisition. Instead, this paper stresses the importance of other factors explainingincome attainments, such as social interconnectivity. The latter can produce or reproduce inequality as long as people gain accessto powerful positions through the usage of social connections. Thus, the upper social classes with extended social networking preserve their social privileges across generations despite the argument that the contemporary society boasts high social mobility attained through formal education.
(EN)