Figure, limit and the classical work of art

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2007 (EL)

Figure, limit and the classical work of art

Μαγγίνη , Γκόλφω

Τo άρθρο πραγματεύεται την ερμηνεία του κλασικού έργου τέχνης από τον Μάρτιν Χάιντεγκερ στις διαλέξεις του 1935-36 για την Προέλευση του έργον τέχνης. Το κύριο επιχείρημά μας είναι ότι η χαϊντεγκεριανή ερμηνεία της κλασικής τέχνης βασίζεται στην αντίληψη της μορφής ως αυτό που προσδιορίζεται από ένα όριο (πέρας). Το κλασικό έργο τέχνης έχει την προέλευση του σε μια «παραγωγή» (Her-vor-bringen) που προκύπτει από την εκκάλυψη της Αληθείας και καταλήγει στη συγκρότηση μιας μορφής. Η μορφή προσδιορίζεται από ένα πέρας ως αυτό που δεν περιορίζει αλλά αντιθέτως οδηγεί στην «κεκαλυμμένη εκκάλυψη» του πρόχειρου (vorhandenes) όντος. Αντί να περιχαρακώνει το ον μέσα στα όρια ενός προδιαγεγραμμένου όλου, το πέρας ελευθερώνει το έργον στη διανοητικότητα της παρουσίας. Οι αναφορές στη μορφή επιστρατεύουν ένα πλούσιο λεξιλόγιο (Geziige, Riss, Aufriss). Στους αντίποδες της μορφής ως αυτό που συγκροτείται από ένα πέρας θέτει ο Χάιντεγκερ τη νεωτερική τεχνική που κυριαρχούνται από το «γιγαντιαίο» (Riesenhaftes) και προσδιορίζονται μεταφυσικά από ένα θέτειν (Stellen). Στη συνέχεια, τα ερμηνευτικά σχόλια των Ζάκ Ντερριντά (La vérité en peinture) και Φ. Λακού-Λαμπάρτ (Typographies) μας δίνουν τη δυνατότητα να διερευνήσουμε περαιτέρω τη σχέση μορφής και κλασικού έργου τέχνης στον Χάιντεγκερ. Τέλος, γίνεται αναφορά στη σύντομη αλλά καίρια ανάλυση του όρου πέρας στις πανεπιστημιακές παραδόσεις του 1942-43 για τον Παρμενίδη.

Επετηρίδα

Περατότητα
Αισθητική
Μορφή
Τέχνη


Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

2007




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.